بازگشت این درس از دروس اصلی و مهم این دوره است. از آنجا که امروزه مطالعات تطبیقی مقبولیت وسیعی یافته است بی گمان ظهور و پیدایش عنوان تازه تفسیر تطبیقی در دو سه دهه اخیر و پدید آمدن آثار تفسیری بدین نام بیش از پیش بیانگر جایگاه ویژه این درس و علت پرداختن به آن خواهد بود.
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل:m_shamkhi@yahoo.com | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: مینا شمخی |
نیمسال تحصیلی: اول 98-99 | گروه: علوم قرآن و حدیث | دانشکده: الهیات و معارف اسلامی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: تفسیر تطبیقی قرآن کریم | دورة تحصیلی: دکتری |
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: این درس از دروس اصلی و مهم این دوره است. از آنجا که امروزه مطالعات تطبیقی مقبولیت وسیعی یافته است بی گمان ظهور و پیدایش عنوان تازه تفسیر تطبیقی در دو سه دهه اخیر و پدید آمدن آثار تفسیری بدین نام بیش از پیش بیانگر جایگاه ویژه این درس و علت پرداختن به آن خواهد بود. |
هدف کلی: شناخت و ارزیابی دیدگاه های مرتبط با آیات ناظر به به موضوعات کلامی مورد اختلاف در تفاسیر فریقین بویژه آیات امامت و ولایت |
اهداف یادگیری: دانشجو باید توانایی توضیح موضوعات تدریس شده و انجام پژوهش تطبیقی در موضوعات گوناگون تفسیری را داشته باشد .از جمله دانشجو بتواند به تفسیر تطبیقی آیات زیر با تاکید بر تبیین مبانی و روش مفسران فریقین بپردازد: 1-آیات توحیدی ربوبی و الوهی و نظر به توسل و شفاعت 2-آیات ولایت اهل بیت(ع) 3-آیات مهدویت 4-آیات امامت 5-آیات سوره انسان 6-سایر آیات مرتبط |
رفتار ورودی: 1-آشنایی با تفاسیر کلامی فریقین 2- شناخت و ارزیابی روش های تفسیری 3-تحلیل اجمالی اهم تفاسیر فریقین 4- شناخت اجمالی از تفسیر تطبیقی 5- آشنای با آیات اعتقادی قرآن و شان نزول آن ها |
مواد و امکانات آموزشی: برای این درس از امکانات کلاس درس، کتاب ، تابلو ، پروژکتور ، کامپیوتر و نیز نرم افزارهای مربوطه بویژه نرم افزار جامع التفاسیر و یا حدیثی استفاده می شود.. |
روش تدریس: براساس جدول زمانبندی شده، تدریس این درس به روش سخنرانی و پرسش و پا سخ بوده و در مواردی با استفاده از پاورپوینت است . در برخی جلسات لازم است از روش طرح مساله و کار گروهی استفاده شود. . انجام تحقیق و ارائه سمینار نیز جزو روشهای تدریس این درس است. |
وظایف دانشجو: از ایتدای ترم تحصیلی موضوعاتی به دانشجویان واگذار می شود که طبق تقویم آموزشی درس بتوانند به موقع در کلاس کنفرانس دهند و در انتها فرصتی برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته می شود . علاوه برآن موضوعاتی نیز جهت انجام پژو هش و تحویل آن در آخر ترم به دانشجویان داده می شود. در اثنای تدریس نیز در کلاس پرسشهایی مطرح می شود که دانشجو باید به دنبال جواب آنها باشد.. . |
شیوه آزمون و ارزیابی: امتحان نهایی به شکل آزمون نوشتاری است که حدود 60./. یا کمترنمره را تشکیل می دهد و نیز انجام پروژه که 40./0 خواهد بود. |
منابع درس: برخی از مهم ترین منابع درس عبارتند از: 1-سلسله پژوهش های تفسیر تطبیقی: کتاب آیات ولایت و آیات مهدویت از فتح الله نجار زادگان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ( منبع اصلی) 2-التفسیر الکبیر، فخر الدین رازی، بیروت، دار الکتب العلمیه 3-الکشاف، محمود بن عمر زمخشری، بیروت، دار الکتب العلمیه 4-المنار، محمد رشید رضا، بیروت، دار الفکر 5-منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه و القدریه، ابن تیمیه، مکتبه النور العلمیه 6- روح المعانی ، محمود آلوسی، بیروت، دار الفکر 7-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسی، بیروت، دار احیا التراث العربی 8- التبیان فی تفسیر القرآن، محمدحسن طوسی، بیروت، دار احیا التراث العربی ، 9- المیزان فی تفسیر القرآن، محمدحسین طباطبایی، بیروت، الامیره للطبا عه و النشر 10 تسنیم، عبدالله جوادی آملی، قم، اسراء. |
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98) 1-آشنایی با دانشجویان و اعلام برنامه ها 2- معرفی درس ، اهمیت و جایگاه و منابع آن. 3- بیان روش تدریس و تعیین موضوعات تحقیق و کنفرانس |
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) بیان مقدمات که شامل موارد ذیل است: 1-واژه شناسی تطبیق و تفاوت آن با مقارن 2-تعریف اصطلاحات تفسیر تطبیقی و تفسیر کلامی 3- ارتباط تفسیر تطبیقی با گونه های دیگر تفسیر مثل تفسیر ترتیبی و موضوعی |
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) ادامه بحث مقدماتی: 1-تبیین مولفه های روش تفسیر تطبیقی قرآن کریم 2-بیان کاستی ها و امتیازات تفسیر تطبیقی قرآن کریم |
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98) تاریخچه تفسیر تطبیقی با ذکر مباحث ذیل: 1-طلیعه های دانش تفسیر تطبیقی قرآن کریم 2-پیشینه و تحولات دانش تفسیر تطبیقی قرآن کریم |
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98) ادامه بحث تاریخچه تفسیر تطبیقی: 1- تفسیر تطبیقی در عصر حاضر قرآن کریم 2-جریان شناسی تاریخی تفسیر تطبیقی قرآن کریم |
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98) پیوند تفسیر تفسیر تطبیقی با تفسیر مقارن و گونه های دیگر تفسیر: 1-تفاوت تفسیر تطبیقی با تفسیر مقارن 2-زمینه های مشترک تفسیر تطبیقی با تفسیر مقارن |
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) تعطیل به دلیل رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) |
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98) مباحث تفسیر تطبیقی آیات امامت 1-طبقه بندی آیات در باره اهل بیت(ع) 2-بررسی تطبیقی تفسیرآیات ولایت: الف: بررسی دیدگاه شیعه ب: بررسی دیدگاه های اهل سنت ج: بررسی و نقد اشکالات و مناقشه ها |
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98) بررسی تطبیقی تفسیر آ یه اولی الامر 1. بررسی دیدگاه شیعه تحلیل درون متنی و برون متنی 2. بررسی دیدگاه های اهل سنت 3.بررسی و ارزیابی احادیث اهل سنت 4. بررسی و نقد مناقشه ها پیرامون دیدگاه شیعه د: جمع بندی |
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98) بررسی تطبیقی تفسیر آ یه تبلیغ یا عصمت 1. نقاط مشترک فریقین در تفسیر آیه 2. بررسی دیدگاه شیعه 3. بررسی دیدگاه های اهل سنت 4. بررسی و نقد مناقشه ها پیرامون دیدگاه شیعه 5.نتیجه |
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98) بررسی تطبیقی تفسیر آ یه اکمال 1. نقاط مشترک فریقین در تفسیر آیه 2. بررسی دیدگاه شیعه 3. بررسی دیدگاه های اهل سنت 4.ارزیابی و نقد دیدگاه های اهل سنت 5. بررسی و نقد مناقشه ها پیرامون دیدگاه شیعه 6. نتیجه |
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) ارزیابی و نقد دیدگاه ها جمع بندی از مباحث مطرح شده و رفع اشکالات |
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98) ارایه سلسله پژوهش های تفسیر تطبیقی آیات مهدویت توسط دانشجویان 1-کلیات 2-بررسی تطبیقی تفسیر آ یه اظهار دین از دیدگاه فریقین |
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98) 1-بررسی تطبیقی تفسیر آ یه وعد از دیدگاه فریقین 2 تبیین دین حق و ویژگی های عصر سیطره دین |
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98) شخصیت شناسی امام مهدی (عج) |
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98) بحث آزاد و رفع اشکال |